Een website met een hoge autoriteit scoort goed in zoekmachines zoals Google. Wil jij de website autoriteit van jouw website verbeteren door middel van linkbuilding? Dan is het creëren van een sterk backlinkprofiel van groot belang. Een backlinkprofiel bestaat uit alle links die naar jouw website verwijzen. Als sterke websites naar jouw website linken, wordt automatisch autoriteit meegegeven. Jouw website autoriteit stijgt hierdoor.
Autoriteit wordt doorgegeven
De kwaliteit van het backlinkprofiel bepaalt onder andere de waarde die Google aan jouw website verbindt. Deze waarde is van belang voor het verkrijgen van een hogere positie in de zoekmachine. In de beginjaren van Google werd enkel het aantal backlinks van een website geteld om de website autoriteit te bepalen. Tegenwoordig stelt Google hogere eisen aan een backlinkprofiel. Naast kwantiteit is nu ook de kwaliteit van de backlinks van groot belang. Hoe hoger de autoriteit van de website is die naar jou linkt, hoe meer autoriteit er wordt doorgegeven naar jouw website. Daarnaast is de relevantie van de website waarop jij een linkje laat plaatsen van belang. Het heeft weinig zin om bijvoorbeeld een webshop met auto-onderdelen naar jouw schoenenwinkel te laten verwijzen.
Start rustig met linkbuilden op de juiste zoekwoorden
Een sterk backlinkprofiel zorgt voor een waardestijging van jouw website, dus meer autoriteit. Het resultaat van een autoritaire website is een goede organische vindbaarheid. Heb je nog nooit linkbuilding toegepast op jouw website? Bepaal dan eerst welke zoekwoorden het belangrijkst zijn voor jouw dienstverlening of product. Doe eventueel zelf eerst een gratis zoekwoordonderzoek.
Zodra je een lijstje hebt met de belangrijkste zoekwoorden, ook wel anchors genoemd, kun je aan de slag. Vul achter de anchors de meest bijpassende webpagina (URL) van jouw website in. Wanneer je zoekwoord bijvoorbeeld sportschoenen is, kies dan voor de pagina van je website waar de sportschoenen worden weergegeven. Ga nu linkjes ruilen of zet een linkbuilder in om je te helpen met het verzamelen van websites waar jij een linkje op kunt laten plaatsen. Start vervolgens rustig op! Begin met het plaatsen van een paar linkjes per week en voer dit langzaam op. Zo gebeurt het linkbuilden op een natuurlijke manier.
Varieer in de type backlinks
Google acht het als belangrijk om variatie te hebben in de type backlinks die naar jouw website verwijzen. Je kunt onderscheid maken in:
- Follow en no-follow links
- Deeplinks
- Interne linkstructuur
Follow en nofollow linkjes
Follow links zijn inkomende links van externe websites die naar jouw website pagina’s verwijzen. Wanneer je veel inkomende follow links naar jouw website hebt, ziet Google dit als aanbevelingen en beloont je met meer waarde. De follow links tellen als het ware voor ‘punten’. Een nofollow link is eigenlijk een link die ‘niet telt’ en dus geen ‘punten’ oplevert. Een verwijzing van een nofollow link zal geen waarde opleveren. Toch zijn nofollow links waardevol voor het verwijzingsverkeer, ondanks dat de links geen SEO waarde hebben. Door de follow en nofollow links in een goede verhouding te gebruiken, zal Google jouw website als betrouwbaarder zien en meer autoriteit geven. Wil je meer weten over follow en nofollow links en hoe je deze plaatst?
Deeplinks
Deeplinks zijn linkjes die niet naar een homepagina verwijzen, maar naar een andere pagina op jouw website, zoals de eerder genoemde sportschoenen-pagina die onderdeel is van een schoenen website. Deeplinks zijn belangrijk omdat degene die op de link klikt direct naar de juiste pagina op jouw website wordt verwezen. Maar belangrijker, de diverse deeplinks vallen op bij Google en zullen voor waardestijging zorgen. Het is dus aan te raden om naast linkjes die naar de homepage verwijzen, ook deeplinks te gebruiken om jouw backlinkprofiel uit te breiden en zo alle pagina’s van je website goed te laten scoren.
Interne linkstructuur
Vergeet zeker niet de interne linkstructuur van jouw website. Dit is één van de makkelijkste linkbuilding-technieken. Je hebt namelijk geen externe websites nodig om deze links te realiseren. De bedoeling is om binnen jouw eigen websites naar andere pagina’s op jouw website te verwijzen. Dit kun je doen door interne links in de content op jouw website te verwerken. Hierdoor kunnen bezoekers vaak sneller vinden wat ze zoeken, waardoor ze minder snel wegklikken en langer op je website verblijven. Wanneer je vanaf de homepage, die doorgaans hoge autoriteit heeft, doorlinkt naar een andere pagina op jouw site, geef je autoriteit mee aan de andere pagina. Zo zorg je ervoor dat een goede interne linkstructuur bijdraagt aan een betere autoriteit. Wil je weten hoe je een interne linkstructuur opbouwt?
Voorkom broken links!
Een ‘broken’ link is een link die verwijst naar een lege pagina of een pagina die niet (meer) bestaat. Wanneer er op een gebroken of kapotte link wordt geklikt, verschijnt er een 404 error bericht. Dit zorgt voor waardevermindering, minder autoriteit. Zorg er dus voor dat wanneer je de URL van één van je pagina’s wijzigt, je ook een 301 redirect instelt. Een 301 redirect is een permanente omleiding van een oude URL naar een nieuwe URL. Er zijn verschillende plugins die je op een WordPress website kunt installeren om de 301-omleidingen te beheren en 404-fouten te voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan de plugins:
- https://nl.wordpress.org/plugins/redirection/
- https://wordpress.org/plugins/eps-301-redirects/
- https://wordpress.org/plugins/safe-redirect-manager/
Wanneer je zelf uitgaande links op je website hebt staan, is het verstandig om zo af en toe een broken link check te doen. Wanneer deze links namelijk niet werken, wordt de autoriteit van je website verlaagt. Ook je websitebezoekers zitten niet te wachten op 404-fouten, ze klikken bovendien op de link om meer interessante informatie te vinden. Je kunt de broken links daarom beter vervangen of verwijderen. Het scannen van je website op gebroken links hoef je gelukkig niet handmatig te doen, er zijn goede, gratis checkers die je veel tijd besparen.
Enkele gratis broken link checkers zijn:
Wil je meer weten over hoe je de website autoriteit meet en verhoogt?